Flughafen Zürich

Autor: Roland Ondrus | 23.2.2016 o 12:06 | (upravené 23.2.2016 o 12:43) Karma článku: 5,49 | Prečítané:  534x

V nasledovných vetách sa vám pokúsim priblížiť najväčšie letisko vo Švajčiarsku. Zároveň sa bavíme o významnom uzle v letectve, ktorý prešiel veľkými zmenami pre lepšie fungovanie. 

Hneď prvý štatistický bod je vcelku impozantný, každých 60 sekúnd priemerne odlieta alebo prilieta lietadlo cez pracovný týždeň. V roku 2015 prešlo letiskom 26,281,228 pasažierov a uskutočnilo sa 265,095 pohybov lietadiel. Kapacitne má letisko veľmi dobré rezervy, jeho 3 terminály dokážu zvládnuť 36,000,000 pasažierov ročne. Taktiež netreba zabudnúť, že letisko a jeho chod zamestnáva 24,000 zamestnancov, pre porovnanie Volkswagen v Bratislave ktorý je videní ako veľký závod má 9,990 pracovníkov podľa štatistík z Nemecka.  

Ako funguje letisko finančne?

V roku 2000 bola založená burzová skupina s názvom Six Swiss Exchange. Najväčší akcionár je mesto Zürich ktoré vlastní 1/3 možného podielu. V roku 2010 sa skupina premenovala a vystupovala primárne pod 2 menami Unique v krátkom a Unique Flughafen Zürich. Taktiež sa vtedy rozdelili podiely, aktuálne vlastní 23% Kanton Zürich ktorý sa aktívne podieľa na celoplošných rozhodnutiach. Mesto Zürich vlastní 18% akcií a jeho záujem je skôr ekonomický a obchodný. Treba to chápať tak, že Kanton sa skôr snaží prilákať turistov pre Zürich a okolie (regióny) a mesto sa snaží o to aby fungovalo hospodárstvo bánk, poisťovní ktoré samozrejme prispievajú nemalé financie do rozpočtu mesta. Unique Flughafen Zürich mal v roku 2014  963 Mil. CHF obrat, z ktorého išlo neuveriteľných 75% naspäť do infraštruktúry a vylepšenie služieb, ako by to asi vyzeralo u nás?

 

Zaujímavosti letiska

Letisko má pre turistov, ale aj Švajčiarov pripravenú „Zuschauerterasse“ ktorá dáva možnosť ľudom na streche terminálu A pozerať a vidieť odlety +príchody lietadiel na letisko. Minulý rok sa inštalovali mikrofóny a monitory, ktoré dávajú ľudom možnosť počúvať vežu naživo a vidieť odkiaľ lietadlo prichádza, alebo kam sa práve chystá odlietať. Taktiež môžete vidieť na vlastné oči odlet impozantného Airbusu A380, ktorý sa dvíha takmer na úrovní terasy.

Ďalšia zaujímavosť je terminál E, tento slúži primárne na odlety za veľkú mláku alebo do Ázie. Tento terminál je práve druhým domovom pre Airbus A38O. Toto paradoxne nie je najväčšie terno, toto je pod samotným terminálom. Hovoríme o autonómnom vláčiku, ktorý preváža odlietajúcich ale aj prilietajúcich pasažierov s tematickou švajčiarskou hudbou a zvukmi kráv. Samotná cesta trvá iba niečo cez 1.5 minúty, vláčik však veľmi pomohol vymedziť chod autobusov, ktoré by museli dopravovať ľudí k lietadlám a by tak výrazne spomalili chod letiska.

 

Posledný bod, ktorý chcem spomenúť je prístup zamestnancov a logistika. V posledných rokoch pribudlo veľa cudzincov ktorí samozrejme sú lacnejší ako domáci. Čakali by ste zhoršenie servisu, práve naopak keď si človek zvykne na akcent oproti krásnemu schweizerdeutsch tak ho prekvapí ten istý prístup k zákazníkovi. Samozrejme pre VIP je tu Mercedes servis, taktiež pre obchodníkov ktorí patria do triedy senátor sú tu pripravené konferenčne office miestnosti, postele na dobehnutie spánku a asi 12 rôznych reštaurácií pre širokú verejnosť. Letisko spája linka električky s číslom 10 ktorá ide do centra, autobusové linky a 4 koľajová vlaková stanica z ktorej odchádzajú vlaky každých 6 minút do centra na hlavnú stanicu alebo ďalej smer Bern, Letisko Ženeva a smer Nemecko.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami strany sa stali Juraj Blanár a Peter Žiga.

DOMOV

Fraška a boj s SNS či Kotlebom, analytici hodnotia snem Smeru

Snem veľa prekvapení podľa analytikov nepriniesol.

KULTÚRA

Milan Lasica: Už nemôžem umrieť predčasne

Keby som mohol, správal by som sa úplne inak, tvrdí.


Už ste čítali?