Dopravný pilot a lukratívna práca? Už dávno nie.

Autor: Roland Ondrus | 3.10.2016 o 10:42 | Karma článku: 2,95 | Prečítané:  262x

Kedysi to bol aj môj sen lietať v oblakoch a pilotovať moje obľúbené lietadlo Airbus A320. Dnes je však finančne táto možnosť trpkým výberom za to že človek robí čo miluje.  

Hovorí sa že človek má iba 3 spôsoby ako si užiť slobodu, prvý je za volantom auta alebo motorky, druhý je na lodi a tretí je v oblakoch ako pilot lietadla. 

 Výcvik na ATPL (Air Transport Pilot License) stojí najlacnejšie v Rakúsku 53.000E. Na to aby však mohol novopečený prvý officer lietať musí mať aj takzvaný Type Rating. Jednoducho povedané ide o takzvaný (vodičák) na druh lietadla, napríklad Airbus A320 alebo populárny Boeing 737. Toto samozrejme tiež niečo stojí. Celkovo teda človek investuje do výcviku cca 60,000E

Alternatívne financovanie existuje, je však diskutabilné či sa tento spôsob oplatí. Nemecká Lufthansa napríklad ponúka to že Vám za financuje celý výcvik. Vy sa na odplatu upíšete firme na 4 roky práce, postupne Vám z platu budú strhávať. Problém je však v tom že ak si myslite že si to odlietate v cockpite ste na omyle. Lufthansa má aktuálne nadbytok pilotov, tak nie je nič nezvyčajné vidieť certifikovaného pilota v pozícií stewarda a to po dobu 1-3 roky v priemere. 

 

Lufthansa, Austrian, Swiss (Lufthansa Group)

Ak si myslite že je v tomto odvetví všetko kóšer tak Vás postavím do obrazu. Austrian Airlines má nedostatok pilotov, rozhodli sa teda organizovať veľký nábor pilotov aj napriek tomu že v materskej Lufthanse pracujú už hotový piloti ako letušky!! Dnes napríklad už nelieta linka v službe Austrian Airlines do Madridu!

 

Platové Podmienky Pilotov

Je nutné samozrejme rozlíšiť kapitána Ryanairu, Air Berlin, EasyJetu alebo iného discountera od národného prepravcu akým je Swiss či Lufthansa. 

Ryanair a Easyjet sú síce konkurencia medzi sebou, majú však podobnú platovú politiku. Pilot má základný plat 60E/hodina. Za normálnych okolností odpracuje pilot v priemere 60 hodín mesačne. Kvôli bezpečnosti sú jasné maximá pracovného času prísne kontrolované. Čo však znamená tá hodina? Ide o čas keď je lietadlo v pohýbe. Do vzorca sa nepočíta čas keď je na zemi. 

Ak je napríklad letná sezóna, tak je pracovná doba o niečo pružnejšia kapitán vtedy pracuje okolo 80 hodín, aj plat je vtedy upravený na 85E/hodina. V zime sa tento obraz vcelku kruto zmení, vtedy má pilot priemerne 30 letových hodín za mesiac! Pri 60E/hodinu a 30 letových hodín má plat 1.800E!

 

Ťažká Situácia

Samozrejme sa nájdu špekulanti a mudrlanti ktorý povedia že 1.800E je stále dobrý plat, nezabúdajme že nežijú na Slovensku títo ľudia o ktorých hovorím. Je bežné že takzvaná low-cost spoločnosť si nechá platiť pilota zdravotné poistenie, čo znamená že sa ľahko môže stať že ak pilota niečo bolí alebo mu nie je dobre tak aj tak sadne do lietadla lebo mu to finančne inak nevychádza. 

 

Krásne Povolanie

Aj napriek aktuálnym podmienkam sa jedná o krásnu prácu. Nie je nič lepšie podla mňa ako odštartovať doma a cez deň nakuknúť na jedno z Európskych letísk a večer pokojne zaspať doma v posteli. Osobne niekedy tíško závidím v dobrom kamarátom ktorý si vybrali toto povolanie. Ako bonus si vychutnajte tie najkrajšie obrazy z letectva. 

 

A380 (Quantas-Sydney)
Fokker 70 (Landing-Vienna)
Austrian Airlines (Winter Skiing)
Swiss-Laubhorn/Luftwaffe
Scandinavian Airlines SAS RJ Avro 100
Koho poslúchajú piloti?
In memioriam SkyEurope, prvá Slovenská Low-Cost spoločnosť

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami strany sa stali Juraj Blanár a Peter Žiga.

DOMOV

Fraška a boj s SNS či Kotlebom, analytici hodnotia snem Smeru

Snem veľa prekvapení podľa analytikov nepriniesol.

KULTÚRA

Milan Lasica: Už nemôžem umrieť predčasne

Keby som mohol, správal by som sa úplne inak, tvrdí.


Už ste čítali?